Program 2014

TOWARZYSTWO KULTURY TEATRALNEJ, Słupski Ośrodek Kultury – TEATR RONDO
zapraszają na
10. SAM NA SCENIE
FINAŁ TURNIEJU TEATRÓW JEDNEGO AKTORA 59. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego
Słupsk, 12-14 czerwca 2014

Czwartek, 12 czerwca
(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)

10:00 Uroczysta Inauguracja (OT Rondo)

10:40 OT Rondo 
Maria Czaplewska (woj. kujawsko-pomorskie) 
„Nie Ja” na podstawie sztuki Samuela Becketta pod tym samym tytułem 
scenariusz, scenografia, muzyka Maria Czaplewska

11:20 PTL „Tęcza”
Marta Andrzejczyk (woj. warmińsko-mazurskie)
„Kim jest Wiera Gran” na podstawie piosenek z repertuaru Wiery Gran oraz książki Agaty Tuszyńskiej
scenariusz autorski Marta Andrzejczyk
reżyseria Janina Tomaszewska/ Marta Andrzejczyk
opracowanie muzyczne Piotr Banaszek

12:10 OT Rondo
Maja Wolska (woj. zachodniopomorskie)
„Chodzenie po linie” na podstawie powieści Erin Morgenstern pt. „Cyrk nocy”
scenariusz i scenografia Ewa Czapik-Kowalewska/ Maja Wolska
reżyseria Ewa Czapik-Kowalewska

13:00 PTL „Tęcza”
Karolina Dąbrowska (woj. mazowieckie)
„Moda” na podstawie powieści Bohumila Hrabala „Postrzyżyny” (przekł. Czcibor-Piotrowski)
scenariusz i reżyseria Jan Zdziarski
scenografia Jan Zdziarski/ Karolina Dąbrowska
efekty muzyczne Marcin Fibich

15:00 OT Rondo
Alicja Czarnuszka (Polski Związek Niewidomych)
„Niewidka” na podstawie powieści Tadeusza Nowaka pt. „Diabły”
scenariusz i reżyseria Krystyna Maksymowicz

15:45 PTL „Tęcza”
Tomasz Żurek (woj. wielkopolskie)
„Jak jej to powiedzieć…” na podstawie tekstu Janusza Dodota pod tym samym tytułem
scenariusz, reżyseria, scenografia Janusz Dodot

16:30 OT Rondo
Kamila Winkler (woj. lubuskie)
„Płakać nie wolno” na motywach powieści Swietłany Aleksijewicz „Czarnobylska modlitwa”
scenariusz, reżyseria, scenografia, muzyka Małgorzata Paszkier

17:20 PTL „Tęcza”
Magda Sawicka (woj. dolnośląskie)
„Kitty” na podstawie pamiętnika Anny Frank pt. „Dziennik”
scenariusz i reżyseria Aneta Ćwieluch

20:30 OT Rondo
„To i tamto” wieczór mistrzowski z Ireną Jun
(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

Irena Jun to mistrzyni słowa, wybitna aktorka teatralna, reżyserka, jedna z najlepszych odtwórczyń ról Beckettowskich.
Tylko przy precyzyjnej i konsekwentnej realizacji można uzyskać zaplanowany przez Becketta efekt, przenikanie się różnych warstw znaczeniowych utworu, powtarzalność motywów, zrytmizowanie całości, słowem, polifoniczne brzmienie całej struktury – pisała Elżbieta Baniewicz. – (...) Myślę, że wystawianie tego autora w taki właśnie sposób, jak to ma miejsce w Studiu, ma swoje ogromne znaczenie także pragmatyczne, dla środowiska. Otóż wykonanie jego sztuk w teatrze jest równocześnie pewnym sprawdzianem wartości czysto zawodowych. Wspaniałe aktorstwo Ireny Jun, owo połączenie ogromnej dyscypliny artystycznej z absolutną perfekcją wykonania staje się pokazem zawodowej maestrii, wartością samodzielną, wzorem. Ile jeszcze aktorek jest w stanie wykonać partię monologu ust na tym poziomie umiejętności wyłącznie technicznych?
„Teatr" nr 4, 1986.

Jej nieomylna szlachetna wymowa, intonacja, dziwny rodzaj splątania ciepła z arystokratyczną wyniosłością – pisał o poetyckich przedstawieniach aktorki Piotr Gruszczyński. – Przejrzystość mowy i słów tak wielka, że wiersze stawały jak spektakle przed oczami duszy. Nie wiem sam, czy chodzi tu o umiejętność mówienia wiersza, czy wrodzoną zdolność do tajemnej, osobistej melopei. Pewnie wszystko razem. Od pierwszego spotkania Jun ustanowiła dla mnie normę słowa w teatrze. I od pierwszego razu zaburzyła relację teatralne-prywatną. To było obcowanie z przedstawieniem i z osobą, mimo że nieznaną, od razu bliską.
„Tygodnik Powszechny” nr 39, 2004.

Piątek, 13 czerwca
(prezentacje konkursowe – wstęp wolny)

10:00 PTL „Tęcza”
Aleksandra Nowosadko (woj. podlaskie)
„Świadectwo dojrzałości” na podstawie powieści Romy Ligockiej „Dobre dziecko”
scenariusz i reżyseria Joanna Łupinowicz

10:45 OT Rondo
Agata Małycha (woj. lubuskie)
„Bo ja mogę wszystko” na podstawie fragmentów „Allegro moderato” Szymona Bogacza
reżyseria Alicja Niewiadomska

11:35 PTL „Tęcza”
Marta Hołyńska (woj. łódzkie)
„Wbrew woli mojej” na podstawie sztuki Romana Sikory „Spowiedź masochisty” (przekł. Małgorzata Sikorska-Miszczuk i Elżbieta Zimna) oraz dramatu Michała Kmiecika „Śmierć pracownika”
scenariusz, scenografia, reżyseria Małgorzata Kowalczyk

12:20 OT Rondo
Justyna Wota (woj. podkarpackie)
„Obmyślam świat” na podstawie wybranych utworów Wisławy Szymborskiej
scenariusz i reżyseria Barbara Płocica
muzyka Wiktor Marut

15:00 OT Rondo
Daniel Namiotko (woj. małopolskie)
„Stopklatka”
scenariusz Malina Prześluga
reżyseria Mirosława Krymska
scenografia Mirosława Krymska/ Daniel Namiotko/ Rafał Gutowski

15:50 PTL „Tęcza”
Paulina Gruszka (woj. śląskie)
„Niekończąca się opowieść” na podstawie książki Karoliny Korwin-Piotrowskiej „Bomba”
scenariusz i reżyseria Gabriela Mankiewicz
scenografia Adam Brytner
muzyka Karol Mankiewicz

16:40 OT Rondo
Elwira Pączek (woj. pomorskie)
„Rozmowa Ihora z Bogiem” na podstawie powieści Stanisława Srokowskiego „Ukraiński kochanek”
scenariusz i scenografia Ireneusz Ciecholewski/ Elwira Pączek
reżyseria Ireneusz Ciecholewski

17:25 PTL „Tęcza”
Magdalena Pamuła (Wojsko Polskie)
„Jeżeli uważasz się za człowieka smutnego, to cały świat będzie Ci się wydawał smutny” na podstawie opowiadania „Blair Witch Project” ze zbioru „Kobiety ich mężczyzn” Sofiji Andruchowycz (przekł. Michał Petryk)
scenariusz, reżyseria, scenografia i muzyka Magdalena Pamuła

19:30 OT Rondo
„Manatki” wieczór mistrzowski z Bogusławem Kiercem
scenariusz, reżyseria i wykonanie Bogusław Kierc
(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

Ten, któremu przypisuje się status bohatera naszego przedstawienia, ma się za dziwaka, któremu, u schyłku życia, trudno ustalić własne ja. Nie, nie „poszukuje” tożsamości. Ona go właściwie nie zajmuje. To, co go trapi, jest kwestią nie obrzeżonych przestrzeni i czasu, w których roztapia się jego świadomość i pamięć. Kto jest nosicielem tej świadomości, kto – depozytariuszem tej pamięci, skoro ów dziwak „nie ma” lat, ani stałego miejsca „pobytu”. Jego bycie jest bywaniem (zbywaniem) siebie, a nie – bywaniem sobą. Może jest opowieścią, w której mylą się ze sobą opowiadający z opowiadanym, jak opowiadające z opowiedzianym?

Nasz dziwak zwija i rozwija manatki, szykując się do finału opowieści, o którym wie, że jest nieunikniony jak to, co już wtopiło się w pamięć i niekiedy dopomina się o czas teraźniejszy, pochwytną cząstkę życia wiecznego. Tym są nawroty epifanii dzieciństwa, ustawiczne pojawianie się Pewnego Chłopca, w różnych postaciach dającego o sobie znać; czy po to, by jeszcze nadać minionym zdarzeniom i rzeczom znaczenie kiedyś przeoczone, albo niedocenione?

Nie ma wątpliwości, że nie-bohater „Manatków” jest aktorem. Jest teatrem. Niejednego Aktora. 

22:30 OT Rondo Nocne granie na monodramie
„Ślad” w wykonaniu Piotra Nowotnego
(wejściówki do odebrania w Teatrze Rondo)

scenariusz na podstawie wierszy Osipa Mandelsztama, fragmentów „Niewoli” i „Wędrownego sztukmistrza” C.K. Norwida, „Kuranatów” Leszka Aleksandra Moczulskiego oraz fragmentów „Nadziei w beznadziei" Nadieżdy Mandelsztam
reżyseria Stanisław Miedziewski
głos Nadieżdy Mandelsztam Irena Jun
pieśń „Magadan” Andrzej Ciborski 

„Ślad” to spektakl poetycki w formie i treści. Jednak nie liryczny i rytmiczny, a tragiczny i nerwowy. Zarazem niezwykle, „przenikliwie” wręcz mądry. Smutną mądrością, której może nauczyć tylko życie.

Oto poeta-aktor spowiada się przed widzem. Spowiada się z własnego talentu, z wartości poezji, z powagi i wagi własnej sztuki. Każde jego słowo może być tym ostatnim. Gnębiony przez ludzką niepamięć, historię, władzę... Poetyckie wersy wielu autorów to także wiele losów lecz wszystkie złączone w jeden dramat. Tragedię twórcy, którego poezja pozostanie lecz jemu nie wolno pozostać. Pomiędzy odrzuceniem i skazaniem, świadomością potęgi poezji, jej ocalaniem, między wersami, pomiędzy aktorem i widzem rozgrywa się ten dramat.

Sobota, 14 czerwca 

12:00 OT Rondo
Koncert galowy festiwalu w reżyserii Wiolety Komar
Ogłoszenie werdyktu, wręczenie nagród