Protokoły 21. Sam na Scenie
Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora 21. „Sam na Scenie”
69. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego
Słupsk, 13-15 czerwca 2024 r.
Jury w składzie: Jolanta Krawczykiewicz, Tomasz Miłkowski, Mateusz Nowak, Jan Zdziarski,
po obejrzeniu 15 spektakli konkursowych przyznało następujące wyróżnienia i nagrody:
Wyróżnienia w wysokości po 700 złotych otrzymują:
– Amelia Kolenda i Katarzyna Boroń (reżyserka) z Młodzieżowego Domu Kultury
nr 2 w Zabrzu za spektakl „Ślad”. Nagrody ufundowane ze środków Miasta Słupska;
– Daniel Pec – nagroda ufundowana ze środków Województwa Pomorskiego (300 złotych)
i Miasta Słupska (400 złotych) oraz Ewa Czapik-Kowalewska (reżyserka) – nagroda ufundowana ze środków Województwa Pomorskiego (500 złotych) i Miasta Słupska
(200 złotych), reprezentujący 8. Koszaliński Pułk Przeciwlotniczy w Koszalinie za spektakl „(Nie)ocalony”.
Dwie równorzędne trzecie nagrody w wysokości po 1500 złotych otrzymują:
– Alicja Karpińska i Ewa Lubacz (reżyserka) z Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach za spektakl „Dziewictwo”. Nagrody ufundowane ze środków Województwa Pomorskiego;
– Julia Sikora i Dominika Migoń-Madura (reżyserka) z Miejskiego Ośrodka Kultury
w Dębicy za spektakl „Zapomniana melodia”. Nagrody ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1500 złotych) oraz z Województwa Pomorskiego
(1500 złotych).
Dwie równorzędne drugie nagrody w wysokości po 2000 złotych ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymują:
– Karol Bieniek i Monika Nitkiewicz-Mitrut (reżyserka) z Centrum Kultury i Promocji
w Kraśniku za spektakl „Tanze”;
– Alicja Królewicz z województwa łódzkiego za spektakl „Jeszcze tu jesteś?”.
Dwie równorzędne pierwsze nagrody w wysokości po 2500 złotych ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymują:
– Marta Łaska z województwa mazowieckiego za spektakl „A imię me Manipulacja”;
– Lidia Wiśniewska i Paweł Sroka (reżyser) z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki
za spektakl „Córka ta matka”.
Zostały także przyznane Nagrody Specjalne:
1. Nagrody Instruktorskie
Nagrodę im. Antoniego Franczaka w wysokości po 700 złotych za wytrwałość w pracy instruktorskiej i wierność idei edukacji teatralnej otrzymują:
- Katarzyna Boroń z Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Zabrzu;
- Dominika Migoń-Madura z Miejskiego Ośrodka Kultury w Dębicy;
- Paweł Sroka z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki.
2. Nagrody Towarzystwa Kultury Teatralnej – Teatr Rondo ufundowane ze środków Miasta Słupska, za prawdę, przesłanie i szczerość wypowiedzi otrzymują:
1. Marta Łaska z województwa mazowieckiego w wysokości 300 złotych;
2. Lidia Wiśniewska z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki w wysokości
300 złotych;
3. Karol Bieniek z Centrum Kultury i Promocji w Kraśniku w wysokości 150 złotych;
4. Alicja Królewicz z województwa łódzkiego w wysokości 150 złotych;
5. Alicja Karpińska z Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach w wysokości
150 złotych;
6. Julia Sikora z Miejskiego Ośrodka Kultury w Dębicy w wysokości 150 złotych.
3. Publiczność przyznała swoją Nagrodę Marcie Łasce. Laureatka otrzymuje 500 złotych ufundowane ze środków Miasta Słupska (protokół Komisji Nagrody Publiczności z dnia 15.06.2024r.).
4. Słoik Ogórków Małosolnych, zakiszonych przez Jolantę Krawczykiewicz, dyrektorkę Słupskiego Ośrodka Kultury otrzymał Karol Bieniek za wydobycie świetlistej strony życia i zwycięstwa postawy zgody z naturą i obowiązkiem, pomimo i wbrew okolicznościom, za roztańczenie duszy
21 Finał Turnieju Jednego aktora „Sam na scenie” wyróżniał się różnorodnością podjętych tematów i form. Jury dostrzega w tym siłę ruchu entuzjastów monodramu, poszukujących na scenie jednoosobowej miejsca do wyrażenia swoich niepokojów, potrzeb i marzeń. Kierując się tym przekonaniem w werdykcie dokładaliśmy starań, aby tą obiecującą różnorodność podkreślić. Toteż znalazły się wśród laureatów i wyróżnionych spektakle odwołujące się do doświadczeń historycznych, ale przede wszystkim do współczesnego odczuwania świata i relacji między pokoleniami. Zdarzały się spektakle zakotwiczone w osobistym doświadczeniu twórców monodramów, ale także oparte na gotowych tekstach literackich. Tak właśnie jest w teatrze jednego aktora – scenariusze mogą odwoływać się do różnych źródeł – liczy się trafność wyboru tematu, społeczna wrażliwości i perfekcja wykonania. Jury życzy wszystkim uczestnikom Festiwalu dalszej pracy nad doskonaleniem tej perfekcji w stopniu najwyższym i osiągnięcia doskonałości w tej, bodaj najtrudniejszej formie teatralnej wypowiedzi.
Jury dziękuje organizatorom, którzy od ponad dwudziestu lat przyjmują w słupskim Ośrodku Teatralnym Rondo monodramistów z całej Polski, zapewniają im świetne warunki artystyczne, ale – co równie ważne – dbają o atmosferę spotkania i otaczają życzliwością. Dziękujemy także całemu sztabowi wolontariuszy za ich bezinteresowną miłość do teatru i pomoc okazywaną gościom festiwalu.
Nagrody finansowe i rzeczowe zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwo Pomorskie, Miasto Słupsk, Słupski Ośrodek Kultury oraz Słupskie Towarzystwo Kultury Teatralnej – Teatr Rondo.
Wszyscy uczestnicy 69. Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora otrzymali upominki ufundowane przez Miasto Słupsk oraz książki przekazane przez Państwowy Instytut Wydawniczy.
Protokół sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.
Na tym protokół zakończono.
Słupsk, dn. 15 czerwca 2024 r.