Protokoły 21. Sam na Scenie

Protokół

Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora 21. „Sam na Scenie”

69. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego

Słupsk, 13-15 czerwca 2024 r.

 

Jury w składzie: Jolanta Krawczykiewicz, Tomasz Miłkowski, Mateusz Nowak, Jan Zdziarski,
po obejrzeniu 15 spektakli konkursowych przyznało następujące wyróżnienia i nagrody:


Wyróżnienia w wysokości po 700 złotych otrzymują:

– Amelia Kolenda i Katarzyna Boroń (reżyserka) z Młodzieżowego Domu Kultury
nr 2 w Zabrzu za spektakl „Ślad”. Nagrody ufundowane ze środków Miasta Słupska;

 Daniel Pec – nagroda ufundowana ze środków Województwa Pomorskiego (300 złotych)
i Miasta Słupska (400 złotych)
 oraz Ewa Czapik-Kowalewska (reżyserka) – nagroda ufundowana ze środków Województwa Pomorskiego (500 złotych) i Miasta Słupska
(200 złotych), reprezentujący 8. Koszaliński Pułk Przeciwlotniczy w Koszalinie za spektakl „(Nie)ocalony”.


Dwie równorzędne trzecie nagrody w wysokości po 1500 złotych otrzymują:

– Alicja Karpińska i Ewa Lubacz (reżyserka) z Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach za spektakl „Dziewictwo”. Nagrody ufundowane ze środków Województwa Pomorskiego;

– Julia Sikora i Dominika Migoń-Madura (reżyserka) z Miejskiego Ośrodka Kultury
w Dębicy
 za spektakl „Zapomniana melodia”. Nagrody ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1500 złotych) oraz z Województwa Pomorskiego
(1500 złotych).

 

 

Dwie równorzędne drugie nagrody w wysokości po 2000 złotych ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymują:

– Karol Bieniek i Monika Nitkiewicz-Mitrut (reżyserka) z Centrum Kultury i Promocji
w Kraśniku
 za spektakl „Tanze”;

– Alicja Królewicz  z województwa łódzkiego za spektakl „Jeszcze tu jesteś?”.

 

Dwie równorzędne pierwsze nagrody w wysokości po 2500 złotych ufundowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymują:

– Marta Łaska z województwa mazowieckiego za spektakl „A imię me Manipulacja”;

– Lidia Wiśniewska i Paweł Sroka (reżyser) z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki
za spektakl „Córka ta matka”.

 

Zostały także przyznane Nagrody Specjalne:

1.      Nagrody Instruktorskie

Nagrodę im. Antoniego Franczaka w wysokości po 700 złotych za wytrwałość w pracy instruktorskiej i wierność idei edukacji teatralnej otrzymują:

Katarzyna Boroń z Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Zabrzu;

Dominika Migoń-Madura z Miejskiego Ośrodka Kultury w Dębicy;

Paweł Sroka z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki.

 

2.  Nagrody Towarzystwa Kultury Teatralnej – Teatr Rondo ufundowane ze środków Miasta Słupska, za prawdę, przesłanie i szczerość wypowiedzi otrzymują:

 

1. Marta Łaska z województwa mazowieckiego w wysokości 300 złotych;

2. Lidia Wiśniewska z Jarosławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki w wysokości
300 złotych;

3. Karol Bieniek z Centrum Kultury i Promocji w Kraśniku w wysokości 150 złotych;

4. Alicja Królewicz z województwa łódzkiego w wysokości 150 złotych;

5. Alicja Karpińska z Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach w wysokości
150 złotych;

6. Julia Sikora z Miejskiego Ośrodka Kultury w Dębicy w wysokości 150 złotych.

 

3.   Publiczność przyznała swoją Nagrodę Marcie Łasce. Laureatka otrzymuje 500 złotych ufundowane ze środków Miasta Słupska (protokół Komisji Nagrody Publiczności z dnia 15.06.2024r.).


4.   Słoik Ogórków Małosolnych, zakiszonych przez Jolantę Krawczykiewicz, dyrektorkę Słupskiego Ośrodka Kultury otrzymał Karol Bieniek za wydobycie świetlistej strony życia i zwycięstwa postawy zgody z naturą i obowiązkiem, pomimo i wbrew okolicznościom, za roztańczenie duszy

 

21 Finał Turnieju Jednego aktora „Sam na scenie” wyróżniał się różnorodnością podjętych tematów i form. Jury dostrzega w tym siłę ruchu entuzjastów monodramu, poszukujących na scenie jednoosobowej miejsca do wyrażenia swoich niepokojów, potrzeb i marzeń. Kierując się tym przekonaniem w werdykcie dokładaliśmy starań, aby tą obiecującą różnorodność podkreślić. Toteż znalazły się wśród laureatów i wyróżnionych spektakle odwołujące się do doświadczeń historycznych, ale przede wszystkim do współczesnego odczuwania świata i relacji między pokoleniami. Zdarzały się spektakle zakotwiczone w osobistym doświadczeniu twórców monodramów, ale także oparte na gotowych tekstach literackich. Tak właśnie jest w teatrze jednego aktora – scenariusze mogą odwoływać się do różnych źródeł – liczy się trafność wyboru tematu, społeczna wrażliwości i perfekcja wykonania. Jury życzy wszystkim uczestnikom Festiwalu dalszej pracy nad doskonaleniem tej perfekcji w stopniu najwyższym i osiągnięcia doskonałości w tej, bodaj najtrudniejszej formie teatralnej wypowiedzi.


Jury dziękuje organizatorom, którzy od ponad dwudziestu lat przyjmują w słupskim Ośrodku Teatralnym Rondo monodramistów z całej Polski, zapewniają im świetne warunki artystyczne, ale – co równie ważne – dbają o atmosferę spotkania  i otaczają życzliwością. Dziękujemy także całemu sztabowi wolontariuszy za ich bezinteresowną miłość do teatru i pomoc okazywaną gościom festiwalu.  

Nagrody finansowe i rzeczowe zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwo Pomorskie, Miasto Słupsk, Słupski Ośrodek Kultury oraz Słupskie Towarzystwo Kultury Teatralnej – Teatr Rondo.

Wszyscy uczestnicy 69. Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora otrzymali upominki ufundowane przez Miasto Słupsk oraz książki przekazane przez Państwowy Instytut Wydawniczy.

Protokół sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.

 

Na tym protokół zakończono.

                                                                                              

Słupsk, dn. 15 czerwca 2024 r.