Wieczory Mistrzowskie
13.06.2024
Godz. 20:00
Sama na scenie… Stanisława Celińska
Wieczór ze Stanisławą Celińską, będzie kolejnym, po spotkaniach z Anną Seniuk i Katarzyną Figurą, specjalnym wydarzeniem dedykowanym uczestniczkom i uczestnikom naszego finału oraz słupskiej publiczności.
Stanisława Celińska to jedna z najwybitniejszych polskich aktorek. Jej dorobek to szereg nagradzanych kreacji aktorskich, które stworzyła w filmie, teatrze, telewizji oraz teatrze polskiego radia. Współpracowała z czołówką polskich reżyserów, m.in. z Erwinem Axerem, Stanisławem Bareją, Maciejem Englertem, Jerzym Grzegorzewskim, Kazimierzem Kutzem, Juliuszem Machulskim, Andrzejem Wajdą, Krzysztofem Warlikowskim i in. Jest dwukrotną laureatką Polskich Nagród Filmowych, Nagrody Teatru Polskiego Radia „Wielki Splendor”, Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida, Nagrody im. Ireny Solskiej, Bestsellerów Empiku, Fryderyka oraz wielu innych wyróżnień. Odznaczona m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Podczas spotkania ze słupską publicznością Artystka wykona przygotowany specjalnie na tę okazję program złożony z wybranych tekstów oraz songów, które pierwotnie były częścią jej monodramów muzycznych „Nie porzucaj nadzieje. Celińska śpiewa Kochanowskiego” wg „Pieśni świętojańskiej o Sobótce” Jana Kochanowskiego, „Wilkołaka” wg Pierre’a de Ronsarda oraz legendarnego, granego od 40 lat monodramu „De Profundis” wg „Księgi Hioba” w tłumaczeniu Czesława Miłosza oraz „Trenów” Jana Kochanowskiego. Będzie to nie lada gratka dla amatorek i amatorów sztuki aktorskiej, szczególnie w monodramie. Wykonaniom utworów towarzyszyć będzie opowieść naszej Gościni o pracy nad teatrem jednej aktorki – Stanisławy Celińskiej.
Będzie to też wieczór z muzyką na żywo. Wszystkie kompozycje do tekstów będą wykonane przez ich autora – kompozytora, aranżera i pianisty – Tomasza Bajerskiego.
14.06.2024
Godz. 20:00
„Jak się wszystko dziwnie plecie”
na podstawie opowiadania Romana Brandstaettera „Ja jestem Żyd z Wesela” oraz scen z „Wesela” i fragmentu tekstu ze „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego
scenariusz, reżyseria i wykonanie – Wiesław Komasa
muzyka – kompozycja „Lament” Dariusza Janusa
Wiesław Komasa jest jednym z najbardziej wyrazistych twórców – aktorów w polskim świecie monodramu. Wypracował autorski styl jednoosobowej wypowiedzi scenicznej, opartej przede wszystkim na głębokiej analizie tekstu i jego kameralnym, wręcz intymnym w swej prostocie i bezpośredniości, wykonaniu. Jak sam mówi o spektaklu „Jak się wszystko dziwnie plecie”: Życie w opowiadaniu Romana Brandstaettera i kreatywność teatralna tego samego życia w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego budują smutny los bohatera mojego monodramu. I tak toczy się ta przedziwna historia Życie –Teatr, Teatr-Życie, którą od prapremiery krakowskiej (1901 rok) grają i oglądają kolejne pokolenia aktorów i widzów. I prawie nikt nie pamięta, że za fikcyjną akcja „Wesela” kryje się coś więcej. Poplątane to wszystko, a jednak prawdziwe.
Jako monodramista zadebiutował 53 lat temu spektaklem „Wołający” wg starotestamentowej Księgi Eklezjasty i poezji polskiej. W poetyce teatru jednego aktora zrealizował również „Moją bajkę” wg tekstów Edwarda Stachury, Rabindtanatha Tagore i Hermana Hessego; „Odejście Kaina” wg Marianny Bocian; „Z kilkoma małymi poprawkami” wg opowiadania Andrzeja Pastuszka „Brat”; „Moje źródła” wg wierszy Adama Mickiewicza, Jana Kochanowskiego, Józefa Witlina i Rabindtanatha Tagore; „Dopokąd idę” wg tekstów poetyckich, „Yorick, czyli spowiedź błazna” wg Williama Szekspira i „Różewiczogranie” wg wierszy Tadeusza Różewicza. Jego spektakle były prezentowane i nagradzane m.in. na Toruńskich i Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora.
Za swoje dokonania artystyczne w teatrze, filmie, telewizji, teatrze radiowym oraz działalność edukacyjną – wieloletni wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej – został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Wiesław Komasa i jego monodramy są bohaterami książki „Wędrowanie… Jednoosobowy teatr Wiesława Komasy” autorstwa dobrze znanej słupskiej publiczności jurorki i laureatki naszego finału, dr hab. Katarzyny Flader-Rzeszowskiej. Książka jest jedną z 18 publikacji poświęconych współczesnemu dorobkowi polskiego i światowego monodramu, wydawanych przez Wrocławskie Towarzystwo Przyjaciół Teatru w ramach „Czarnej serii z Hamletem”.